آسیب شناسی جریان سینما انقلاب

چکیده: سینما انقلاب با همه فراز و فرودهایش وارد ایستگاه ششمین دوره برگزاری شده است. جا دارد رویکردها و اهدافی که دست اندرکاران سینما انقلاب داشتند مرور شود تا با برطرف کردن نقاط ضعف شاهد شکوفایی بیش از پیش سینما انقلاب باشیم.

سینما انقلاب با همه فراز و فرودهایش وارد ایستگاه ششمین دوره برگزاری شده است. جا دارد رویکردها و اهدافی که دست اندرکاران سینما انقلاب داشتند مرور شود تا با برطرف کردن نقاط ضعف شاهد شکوفایی بیش از پیش سینما انقلاب باشیم.

              در اینجا با نگرش به رویکرد «سینما انقلاب و رسانه انقلابی»،  پرسش­ها و موضوعاتی مطرح می­باشد که به صورت موردی بررسی می­شود؛

*چقدر از مسائل و پرسشهای سینما انقلاب تبدیل به تئوری و نظریه شده است یا همچنان در حد سوال باقی مانده است؟

به نظر می­رسد مسائل سینما انقلاب تبدیل به نظریه نشده است و همچنان باز در حد پرسش باقی مانده است. دلیل آن هم روشن است؛ بیشتر افرادی که مسائل سینما انقلاب را طرح کرده­اند، معمولاً تخصصهای سیاسی ، فلسفی و دینی دارند اما در عرصه سینمایی به صورت تخصصی ورود نکرده­اند و این باعث می­شود که رویکرد بیشتر مسائل سینما انقلاب در مرحله تئوری بماند و نتواند خودش را وارد متن سینما کند. بنابراین اولویت نگاه باید سینمایی باشد و اگر بازنگری نشود همچنان بعد از گذشت دوره های مختلف باز در همان پله اول خواهیم ماند.

*ضعف رویکردی پرورش جوانان فیلمساز و منتقد در دوره­های اخیر؛ اگر بخواهیم افراد متخصص در عرصه سینما انقلاب تربیت کنیم باید در طول سال مسئولین سینما انقلاب کلاسها و کارگاه های تخصصی برای قشر جوان داشته باشند و بحث­ها چکش­کاری شود و به حد مطلوب برسد نه اینکه فقط در ایام اکران سینما انقلاب، گعده­های موقت زودگذر برگزار شود و برون­داد مشخص و مستمری نداشته باشد.

*دعوت از فیلمسازان و منتقدین فعال در عرصه سینمایی؛ متاسفانه دعوت از اساتید سنمایی در عرصه فیلمسازی و نقد، رفته رفته به امحاق می­رود و افراد دست چندم  عرصه سینما حضور دارند که حضورشان تأثیر چندانی در بارور شدن رویکرد و مسائل سینما انقلاب ندارد. درضمن باید از افراد سینمایی که شاید چندان هم با مسائل سینما انقلاب همسو نیستند، دعوت شوند تا مسائل به صورت یکجانبه پیش نرود و همین روند چالشی بودن می­تواند کمک شایانی به پیشرفت سینما انقلاب داشته باشد. چراکه حاشیه امن ایجاد کردن و برگزاری جلسات برای یک طیف خاص همسو با مسائل سینما انقلاب، آنها را در ورطه تکرار متوقف می­کند و متأسفانه چنین فضایی حس می­شود.

*متأسفانه در دوره های اخیر، بخش رسانه­ای سینما انقلاب با افت شدیدی مواجه شده است و دست­اندرکان، باید چاره­جویی جدی­ای دراین رابطه داشته باشند. اگر فعالیت عرصه سینما انقلاب جدی باشد خودبخود بخش رسانه­ای فعال­تر می­شود و تبدیل به یکی از جریانهای مهم کشوری می­شود. دراین صورت خبرگزاری­ها و سایتهای رسانه­ای می­توانند پوشش خوبی برای سینما انقلاب داشته باشند و یک موج سینمایی صحیحی در کشور ایجاد شود و از این طریق می­تواند مقوله سینما انقلاب تبدیل به یک مسئله ملی شود. انتظار می­رود مسئولان سینما انقلاب برای چنین مسئله مهمی اقدامات جدی­ای داشته باشند تا شاهد گفتمان همگانی و رسانه­ای سینما انقلاب باشیم.

*یکی دیگر از کارهایی که مسئولان سینما انقلاب در برنامه­ریزی کلان باید به آن توجه کنند، این است که گفتمان سینما انقلاب در دیگر شهرستانها، شعبه­های مختلف داشته باشد تا از این طریق گفتمان سینما انقلاب در جای جای ایران اسلامی شکوفا شود و نیروهای جدید تازه­نفس نسل جوان به شکوفا شدن این گفتمان بیش از پیش  شرکت داده شوند.

*انتخاب فیلمها در سالهای ابتدایی برگزاری سینما انقلاب برای اکران از کیفیت مطلوبی بهره­مند بود. ولی در سالهای اخیر متأسفانه بیشتر، فیلمهای خنثی روی پرده سینما می­رود. چنین رویکردی باعث ریزش مخاطبان جدی می­شود و باعث ضربه خوردن به رویکردها و مسئله­های سینما انقلاب می­گردد.

*به نظر می­رسد بعد از شش دوره برگزاری سینما انقلاب، تشکیل گروه تخصصی آسیب شناسی مسائل سینما انقلاب ضرورت داشته باشد. فعالیت چنین گروهی باعث می­شود سینما انقلاب همیشه طراوت و جدیت خودش را حفظ کند و عرصه برای افراد دغدغه­مند عرصه سینما انقلاب هموارتر شود.

از مسئولان عرصه سینما انتظار می­رود با سعه صدر در برطرف شدن موانع گفتمان سینما انقلاب اقدام درخور سینما انقلاب داشته باشند تا باعث تعالی بیش از پیش جایگاه والای سینما انقلاب در عرصه­های مختلف فکری فرهنگی گردد.                                             

    به امید آن روز ...   مهدی امینی

افزودن دیدگاه جدید